donderdag 12 maart 2015

Weekend bakermat Toledo

Toledo

Vrijdag 6 maart startte het weekend met een bezoek aan Toledo. Ramon en ik vertrokken per auto richting Toledo, een rit van zo'n 465 km. Een zes koppige delegatie van Brielse Spanjolen vertrok die zelfde middag per vliegtuig naar Madrid om van daaruit met een busje naar Toledo te rijden.

Rond een uur of acht waren wij in ons hotel en na een telefoontje van de Brielse delegatie dat ze waren aangekomen ontmoette we elkaar rond half tien bij hun hotel.
Wij zaten namelijk in een ander hotel, op loopafstand.

De ontmoeting na bijna een jaar was dan ook hartverwarmend in ons thuisland.

Ik overhandigde de vrienden een klein welkomst geschenkje, in de vorm van een knoflook teentje.

Als extratje voor Maarten de Pijper een tomaatje en voor El Commandante Marcel een aantal posters.

Daarna gingen we op pad door de wel zeer smalle, maar sfeervolle straatjes, zoekend naar een restaurant om de magen wat te vullen.

Nou, een restaurant was snel gevonden, en we hebben daar heerlijk gegeten voor weinig geld.

Daarna hebben we nog een versnapering genomen op het terras van het hotel.

Rond een uur of één gingen de meesten hun vlooienbak opzoeken. Slechts twee mannen gingen onder leiding van Ramon het uitgaansleven verkennen.

Zaterdagmorgen werd ik om half tien uit bed gebeld door de portier van ons hotel. ,,Er staan mannen hier die vragen naar Papa Noel'' (de Kerstman).

Snel aangekleed en naar beneden dus. We hebben eerst koffie gedronken op een terras op een groot plein.

Bert was helaas getroffen door een griep aanval. Maar Spanjolen zijn niet voor een gat te vangen, en Veermannen weten te roeien met de riemen die ze hebben, dus Bert was niet van de wijs te brengen.
Daarna de oude stad in, diverse zaken bezocht die allerhande helmen, kurassen, degens, zwaarden en noem maar op verkochten.

We keken onze ogen uit en lieten ons informeren over de prijzen.

Marcel was zoals te zien behoorlijk in zijn sas, ondanks dat hij nog geen bier had gedronken.

Het zal je kind maar zijn.

Om twaalf uur hadden we een afspraak in een steekwapen fabriek, de enige nog in Toledo waar met de hand dit soort authentieke voorwerpen gemaakt worden.

Het was zeer bijzonder een kijkje te nemen in het ruim 150 jaar bestaande fabriekje.

Wel viel op dat de man enkele vingers miste, dus zijn zwaarden snijden goed.

Je voelde je daar echt helemaal terug in de middeleeuwen.

De voorraad reeds gesmede sabels en zwaarden.

Alles wordt exclusief op bestelling gemaakt.

Daarna is de delegatie wat geschiedenis op gaan snuiven in het Leger museum.

Marcel en ik bleven lekker op het terras zitten. Alles loopt schuin in Toledo en je moet steeds trap op en trap af.

Van tijd tot tijd even uitrusten is dus vooral voor de ouderen een must.

Het schilderij van El Duc de Alva trok daar de meeste aandacht.

In de middag hebben we op het plein een broodje Iberica ham gegeten.

Daarna hebben we op het dakterras van het hotel genoten van het zonnetje en het uitzicht over de stad.

In de avond een rondje door de smalle, maar sfeervolle straatjes gelopen.

Na vele trappen beklommen, en afgedaald te hebben, een restaurant binnengestapt.

Ook daar weer heerlijk gegeten. Daarna weer de stad in en een bruin café/disco bezocht.

Daar had je voor 60 eurocent een flesje bier en voor twee euro een pul. Na een klein uurtje taaiden drie man af, maar de mannen hebben drie kwartier lopen zoeken naar het hotel.

Met de anderen zijn we een discotheek in een voormalige kerk terecht gekomen, waar we een geweldige sfeer ondervonden.

Om één uur ben ik naar het hotel gegaan en de vier anderen zijn doorgegaan tot in de vroege uurtjes.

Zondagmorgen zijn Ramon en ik tegen twaalf uur uit het hotel gegaan en hebben de mannen opgezocht in hun hotel.

Daar kregen we een fraaie oorkonde overhandigd.

Op het plein hebben we met zijn allen koffie gedronken en na weer een heerlijk broodje ham genuttigd te hebben overhandigde ik de Brielse delegatie stickers, met de Spaanse tekst: '!Jou moeten we hebben!', als aandenken aan een paar gezellige dagen.

Dat 'Jou moeten we hebben', kan op twee manieren opgevat worden. 'Jou, als Spanjaard', of 'Jij Geus', moeten we hebben. Aan u de keus.

We hebben afscheid genomen en zijn daarna vertrokken richting Jávea, waar we eind van de middag aankwamen.

De Briellenaren hebben de middag nog volop genoten van Toledo. Er is een sightseeings tocht gemaakt met een dubbeldek bus en er zijn nog wat tiende penning plakkaten geplakt.

Maandagmorgen vloog de Brielse delegatie weer naar huis met koffers vol indrukken.
We kunnen allemaal terug kijken op een geslaagd en onvergetelijk weekend.