zondag 19 januari 2014

Den Briel in rep en roer deel 14

AANHOUDENDE DISCUSSIE

Ik krijg als oud-Briellenaar de indruk dat er buiten het symposium zinniger gediscuseerd wordt dan tijdens het symposium het geval was. Daar heeft men alleen maar weer aangegeven wat in de prospectus staat en zijn er wat 'luchtfietserijen' boven komen drijven.

Een bezoeker aan het symposium:

,,Ik zal proberen uit te leggen wat de bedoeling was van deze bijeenkomst. Alle mooie plannen en verhalen waren bedoeld om mensen te triggeren om na te denken hoe de stad Brielle zich moet ontwikkelen in de toekomst. De stad Brielle was 200 jaar geleden een totaal andere stad als nu en ook als over 200 jaar. Ik begreep dat een deel van de wallen 300 jaar geleden ook een stuk verlegd zijn om binnen de muren van de stad verder te kunnen groeien. Overigens is er nu niemand die de huidige wallen wil verleggen. Het ging om het beeld. Brielle van nu is ook een stad buiten de wallen. Vroeger diende die wallen om de vijand buiten te houden. Die functie hebben de wallen nu niet meer. En om heel eerlijk te zijn zien ze er nu ook niet echt geweldig uit. Om de wallen te behouden moet er iets gebeuren en dat kan door ze en te behouden en deels een nieuwe functie te geven. Dat doen we ook met oude panden. Historie behouden met moderne functies. Zie het als een aftrap over wat te doen met Brielle in de toekomst. Die discussie was zinnig, er waren mooie voorstellen, luchtfietserij en onmogelijkheden. En naast heel veel moois, heeft Brielle ook heel veel lelijks. Ook daar zou over nagedacht kunnen worden.''

Van deze uitleg is iedereen wel op de hoogte. Het staat allemaal duidelijk beschreven in de toekomstplannen. Plannen waarmee ik het helemaal oneens ben. Ik ben er van overtuigd dat in Den Briel alles al veel te ver is doorgeslagen. Den Briel verstikt, binnen en buiten de wallen. 30 jaar geleden heb ik dit al zien aankomen, en ervaren dat het niet was tegen te houden. Als geboren Briellenaar deed mij dat erg zeer en nam het besluit uit Den Briel weg te gaan.

Opmerkingen van een Briellenaar:

,,De wallen zijn 300 jaar geleden niet aangepast om de stad beter te laten groeien, maar om de vesting beter verdedigbaar te maken. Verder vind ik de wallen schitterend. Zelfs, of misschien juist, zoals ze er nu bijliggen. Ik moest die avond van het symposium helaas werken, maar zal wel het verslag opvragen. (ik neem tenminste aan dat dat er komt). Op de hekken voor de schapen na zijn de wallen al prima toegankelijk. Je moet eens zien hoeveel groepen er met de wandelroutes in de hand voorbijlopen. Als de bastions leuk worden ingericht (waar we nu mee bezig zijn) kun je wandelaars iets meer bieden, dat is nooit verkeerd. Maar laten we niet doen alsof het zo slecht is. Handen af van de wallen, zou ik zeggen. Jacques Klok draait zich om in zijn graf als hij de discussie kon volgen. En als inderdaad het woord Arc de Triomph is gevallen, dan begin ik echt te twijfelen aan het niveau van de discussie. Doe effe normaal.''


Het moge duidelijk zijn dat aan het roemer rond de toekomst van de vestingstad de komende tijd geen einde  zal komen. Om het over de leegloop van de binnenstad maar helemaal niet te hebben.

Rens van Adrighem

Geen opmerkingen:

Een reactie posten