zaterdag 10 augustus 2013

Kanon'gebulder'


MENINGEN OVER HET SCHILDEREN VAN DE BRIELSE KANONNEN
,,Hoewel niet iedereen het eens is dat wij de kanonnen geschilderd hebben, is er geen historisch bewijs dat ze nooit geschilderd zouden zijn,'' verklaren de mannen van het Erfgoed Gilde, die zich zo geweldig inzetten met het opknappen en vernieuwen van de kanonnen op de wallen. 
Het tegendeel is juist waar. Hout, gebruikt als gebruiksvoorwerp en wapentuig werd in die tijd niet geschilderd. Er is niet één afbeelding of beschrijving te vinden waar sprake is van het schilderen van dergelijke voorwerpen. Logisch, want wie weet hoe in vroegere tijden verf gemaakt moest worden, weet dat dat een intensive en zeer kostbare zaak was. Tafels, stoelen en huismeubilair werden om die reden uitsluitend in de olie of in de was gezet! 
Verf werd gemaakt en gebruikt door de kunstschilders voor schilderijen of decoraties. Een blik verf kopen zo als tegenwoordig was ondenkbaar. Alles moest met natuurlijke producten gemaakt worden. 
Een ander belangrijk argument om de affuiten NIET te schilderen, is dat het minimaal vier keer kostbaarder is dan het in de olie of beits te zetten. Door de affuiten te schilderen zal je ze nu elke twee jaar grondig moeten gaan schuren en opnieuw verven om ze in goede staat te houden. Op deze manier verspild men een hoop tijd, geld en is er sprake van Disneyficatie van de historische kanonnen.

Rens van Adrighem


Op facebook kwamen een aantal reacties.


Hans de Visser: Helemaal gelijk Rens, het komt op de foto's erg kitscherig over. Ik kan mij niet voorstellen dat dit de originele kleuren waren. Lijnolie, bruine karboleum of teer had beter gestaan en ruikt ook nog eens authentiek.

Roberto Cuestor: Ik durf het bijna niet te zeggen … Maar ik ben 't met je eens. Sterker nog: volgens mij heb je gewoon gelijk.

Rens van Adrighem: Goed dit te horen. Ik kon me niet voorstellen de enige te zijn. Maar ja, als ik wat zeg ben ik een zeikerd die zich nergens mee moet bemoeien. Maar het gaat hier om Briels Erfgoed, en dat mag nooit Disneyficatie ten deel vallen, dus zal ik altijd op dergelijke voorvallen reageren. Daarvoor zit Den Briel te diep in mijn hart.
Er is ook nergens een bewijs te vinden dat de Brielse Dom niet in de menie gezet werd vroeger, dus die kunnen ze dan ook wel gaan doen. Toch…..? Het moet dan wel oranje menie zijn vind ik.

Roberto: Ik vind dat zowel de galg als de bottelierskar in den Prinsen menie moeten worden gezet, alsook het beeld van de Nymph op het Asylplein!

Rens: Jij durft wel erg ver te gaan Roberto! Kijk maar uit dat ze jou niet een kleurtje gaan geven. (Ik zit gelukkig te ver weg) Er is ook nog altijd pek te verkrijgen en voor je het weet zit je ook nog onder de veren!

Roberto: Ik was laatst nog in Torrox en Nerja. Daar stonden roestige kanonnen op de boulevard en Balcon d'Europe en wel op mooie, houten, houtkleurige affuiten. Zag er beter uit. 

Rens: Ja Roberto, ik moet het eerste geverfde kanon nog tegen komen. Niet op oude schilderijen of gravures. Hoewel:… er staat er één in Den Briel!

Roberto: Ik snap best dat je je er over opwindt, zeker omdat je je zelf veel hebt ingespannen voor de stad. Een kritisch geluid is altijd goed zolang het iets toevoegt goed bedoeld is. En over die pek en veren gesproken … die staan bij sommige lieden permanent voor me klaar.

Rens: Door enthousiasme raakt men vaak in een tunnelvisie en komt men tot besluiten die de historie eigenlijk geweld aan doen en zoals ik het noem tot Disneyficatie lijden. Het is erg jammer dat men zich bij opmerkingen in veel gevallen op hun tenen getrapt voelt. Helaas, want ik weet waar ik het over heb en wil alleen maar geargumenteerd advies geven.

Adr. Cary H Schotel: ''Disneyficatie'' ik zal dat woord onthouden, klinkt goed, nooit eerder gehoord ….. maar heeft geen uitleg nodig. Kanonnen verven? Nooit van gehoord… 't wordt steeds gekker.

Rens: Toch blijf ik mijn beargumenteerde opmerkingen kenbaar maken, hoewel ik van te voren weet dat ze dat naast zich neer zullen leggen. Maar als niemand iets zegt loop je het gevaar dat het steeds verder gaat. Erg jammer allemaal, want ik weet als geen ander dat de mannen hun uiterste best doen met hun inzet. Een inzet waar je alleen maar enorme waardering voor kan opbrengen.


Roberto: Rens, je hebt gelijk dat je het aangeeft, ondanks de kans dat men zich op zijn pik getrapt zou kunnen voelen. Ik ben het met je eens. Bij deze!


Hans: Er is aardig wat ongenoegen over het kleurrijke rolpaard op de Brielse wallen, zou het misschien toch niet te laat zijn en dat men toch afziet van het bekladden van de overige exemplaren? Zo niet dan moeten ze flink wat verf aanschaffen, en waar moeten ze dat nou bewaren? Misschien in de open gehakte Courtine, waar nog geen bestemming voor is gevonden, of het kruithuis?

Roberto: Nou eh ... Het kruithuis maar niet. Daar komt een prachtige oudheidskamer inzake de 1 aprilvieringen door de jaren heen. Nee.. laten ze de affuiten in hemelsnaam beitsen. Houd 't maar op hout. Daar houd ik meer van.


Jeroen de Man: Ik ben het met je eens. Ik snap ook dat als er een discussie start een eenduidig besluit nodig is. Waardering voor de vrijwilligers die hier heel veel vrije tijd in steken. Jammer dat een monumenten commissie heel strikt is over een kleurenbeleid voor woningen, maar een beleid voor het aangezicht van onze Vesting Den Briel er schijnbaar (toch) niet is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten